05 Października 2017

Kiedy zmieniamy czas na zimowy...jak nie dać się jesiennej chandrze?

Przyszła jesień, a z nią coraz krótsze dni. Jak co roku, czeka nas zmiana czasu z letniego na zimowy. W 2017 roku zegarki przestawiamy z soboty 28 października na niedzielę 29 października. O godzinie trzeciej w nocy zdarzy się „cud” i czas „cofnie się” do godziny drugiej w nocy. I choć ta wiadomość wielu cieszy, skutki całej zmiany mogą okazać się bardzo kłopotliwe. Dlaczego? I co zrobić, aby zmiana nie zakończyła się jesienną depresją? O tym wszystkim przeczytasz właśnie tutaj.
 
Zmiana czasu a depresja
Naukowcy z Uniwersytetu w Aarhus (Dania) przestudiowali przypadki 185 tys. osób, u których zdiagnozowano depresję między rokiem 1995 a 2012. Wyniki jasno pokazują, że zmiana czasu na zimowy spowodowała wzrost zachorowań aż o 8-11% w miesiącu następującym tuż po zmianie czasu (listopad). Naukowcy uwzględnili również następujące czynniki:
  • pogarszająca się pogoda – spadek temperatury, większe zachmurzenie, częste opady, wichury;
  • krótszy dzień – już na początku października słońce gości na niebie już tylko przez 7,5 godziny, a przecież później jest go jeszcze mniej...
  • zmiany w diecie – ograniczony dostęp do świeżych owoców i warzyw sezonowych.
 
Skazani na „doła”?
Wiemy, że powyższe informacje nie wyglądają optymistycznie, ale przed jesienną chandrą można uciec, a jeśli już Cię dopadła, to wiedz, że możesz z niej wyjść. I wcale nie musisz czekać na wiosnę, aby to zrobić. Zapytasz „JAK?” Przeanalizujemy teraz najpoważniejsze zagrożenie związane z nadciągającą zmianą czasu, bo warto „poznać wroga”, i zaproponujemy strategię obrony przed jego skutkami.
 
Rozregulowanie zegara biologicznego
Na co dzień prowadzisz określony tryb życia: wstajesz i kładziesz się o zbliżonej godzinie, wykonujesz podobne czynności we właściwym porządku. Przestawienie zegara o całą godzinę prowadzi do zaburzenia homeostazy, która jest odpowiedzialna także za sferę psychiczną. Zmiana rytmu dobowego odbija się na wydzielaniu hormonów „dobowych”, czyli kortyzolu i melatoniny. STRATEGIA: już w ten weekend zacznij stopniowo zmieniać swój rytm dobowy – nastaw swój budzik o 10 minut wcześniej i nie lekceważ go, a wieczorem połóż się o kwadrans wcześniej i o tyle samo wcześniej wstań kolejnego dnia. Utrzymuj zmianę przez cały tydzień, a przy kolejnym weekendzie cofnij budzik o kolejne dziesięć i piętnaście minut. Trzymaj się zmian przez cały tydzień i kolejny weekend... Powtarzając ten proces do końca miesiąca, 30 października, w poniedziałkowy poranek Twój budzik będzie zmuszony wyrwać Cię ze snu jedynie o kolejny kwadrans wcześniej. WAŻNE: tuż po zmianie czasu, w niedzielę, nie śpij o godzinę dłużej, wstań "po staremu" (według nowego czasu o godzinę wcześniej) i zachowaj swój rytm dnia. Jeśli masz elastyczny czas pracy, w poniedziałek możesz iść do biura chwilę później i wyjść z niego po przepracowaniu standardowego czasu. Wieczorami nie przesiaduj dłużej, ale połóż się zgodnie z trybem wypracowanym przez październik.
 
Czy to wszystko?
Oczywiście, rytm dobowy to podstawa. Dzięki zachowaniu odpowiedniej ilości snu unikniesz takich nieprzyjemności jak:
  • chroniczne poczucie niewyspania,
  • pogorszenie koncentracji,
  • rozdrażnienie,
  • brak energii,
  • osłabienie odporności.
Aby jeszcze skuteczniej bronić się przed powyższymi warto wprowadzić do swojego planu takie postanowienia:
  • codziennie zjem 5 porcji warzyw i owoców (jedna porcja to jeden większy owoc/warzywo, szklanka pełnowartościowego soku, sałatka/surówka),
  • pozwolę sobie na porcję (cztery kostki) gorzkiej czekolady (minimum 70% kakao),
  • będę korzystać z każdej słonecznej chwili na spacer lub przesiądę się bliżej okna,
  • zadbam o uzupełnienie poziomu witamin (m.in. D3) i minerałów (wapń, magnez, potas),
  • codziennie przeznaczę kwadrans na ćwiczenia przy ulubionej muzyce,
  • stworzę własną przestrzeń do aromaterapii z produktami General Fresh.
 
Jesteś ciekaw, dlaczego właśnie takie postanowienie znalazło się na końcu listy? Wszystko wyjaśni Ci nasz artykuł: „Aromaterapia - jaki jest wpływ poszczególnych zapachów na nastrój”, który znajdziesz tutaj (http://generalfresh.pl/aromaterapia-jaki-jest-wplyw-zapachow-na-nastroj)
General Fresh – z miłości do świeżości, z miłości do czystości! Z miłości do radości!
 
Gorąca herbata i książka poprawią nastrój każdemu 
 
Z jesiennych liści można wyczarować wiele pięknych dekoracji
 
Nie zapomnij otaczać się pięknymi zapachami!