Domowe archiwum, czyli jak długo przechowywać dokumenty?
Rachunki, faktury, umowy, polisy… Nieład w domowej dokumentacji niejednego doprowadził do stanu przedzawałowego lub siwych włosów. W gorączkowych poszukiwaniach dokumentu potrzebnego „na już”, nie tylko tracisz czas. Aby uniknąć dokumentacyjnych przygód rodem z „Archiwum X” pora stworzyć domowe archiwum w prawdziwego zdarzenia. Jak? Przekonaj się sam!
„Porządek w papierach? Po co mi to?”
Jeśli nie jesteś przekonany do sensowności naszego pomysłu na dobrze zorganizowane archiwum, pozwól, że podamy Ci tylko trzy najważniejsze powody. Kiedy szukasz dokumentów pośród bałaganu:
1 – tracisz swój cenny czas
2 – narażasz się na niepotrzebny, a tak bardzo szkodliwy stres
3 – ryzykujesz nieprzewidywalne straty, bo przecież pewnych danych nie można odtworzyć. A pośpiech jest złym doradcą, zwłaszcza, kiedy kosz jest pod ręką…
„Więc, które dokumenty mam trzymać?”
Segregując swoje dokumenty możesz skorzystać z informacji zawartych w tabelce. Podpowiedź: segregowanie dokumentów to pierwszy krok do ich uporządkowania. Posługując się poniższymi kryteriami stanie się to o wiele prostsze.
Rodzaj | Czas | Powód |
---|---|---|
Czynsz, faktury za gaz i energię; rachunki za telefon, internet i inne media |
3 lata od opłacenia należności | Podmiot wystawiający rachunek/fakturę ma prawo sprawdzić, czy rzeczywiście należność została uregulowana do trzech lat wstecz. Zachowanie potwierdzeń jest szczególnie ważne podczas wpłat „w okienku”, bo w przypadku przelewu, można prosić bank o wyciągi z konta. Ważne, aby mieć dowód wpłaty. |
Polisy ubezpieczeniowe i aneksy do polis |
– życie i zdrowie – przez całe życie; – mieszkaniowe – przez trzy dodatkowe lata od upływu ważności; – ubezpieczenia obowiązkowe (np. OC) – przez 10 dodatkowych lat od ukończenia okresu obowiązywania |
Będziesz mieć dowód ciągłości w ubezpieczeniach i opłacenia wszystkich składek, w razie konieczności skorzystania z ubezpieczenia lub ewentualnych „luk w systemie” firmy ubezpieczeniowej. |
Umowy kredytowe; dowody spłat kolejnych rat |
aż do uzyskania końcowego poświadczenia zapłaty wszystkich zobowiązań | Jak mówi przysłowie „strzeżonego…” – patrz na powody powyżej |
Umowy pożyczki i dowody spłat |
10 lat – zarówno same umowy, jak i każdy dowód wpłaty |
W tym przypadku dopiero po dziesięciu latach zasada podana powyżej traci na znaczeniu. |
Kopie PIT-ów; rachunki/faktury, które uprawniały do ulg podatkowych |
5 lat od końca roku, w którym zostało wykonane rozliczenie |
Zasada obejmuje także potwierdzenia nadania PIT-u listem poleconym oraz pokwitowania złożenia wystawiane przez Urząd Skarbowy. |
Gwarancje; paragony/faktury |
24 miesiące lub tak długo, jak obejmuje dany przedmiot gwarancja | Opłata była dokonana kartą lub przelewem? Dowodem zakupu jest również bankowe potwierdzenie zapłaty. |
Świadectwa szkolne; dyplomy z ukończonych kursów; świadectwa pracy |
Całe życie i jeden dzień dłużej. | Przydadzą się nie tylko podczas poszukiwań pracy, ale także dla potwierdzenia dotychczasowego okresu zatrudnienia. Posiadasz książeczkę ubezpieczeniową z wypisanymi zarobkami? Zostaw i ją, bo może być pomocna przy staraniach o emeryturę czy zasiłek. |
– akt urodzenia, ślubu; – metryka chrztu, świadectwo bierzmowania; – akt zgonu współmałżonka/ rodziców/dzieci; – orzeczenie o rozwodzie; – akt unieważnienia małżeństwa; |
Całe życie i jeden dzień dłużej. | Nigdy nie wiesz, co i kiedy będzie potrzebne dla wyjaśnienia lub załatwienia rodzinnych spraw. |
„Co dalej?"
Posegregowałeś już swoje dokumenty? Gratulujemy! W takim razie pora je rozsądnie poukładać. Najlepiej tak, aby chaos nie zagościł już nigdy w Twoim archiwum. Nie wiesz jak to zrobić? spokojnie – General Fresh ma już dla Ciebie gotową odpowiedź, a znajdziesz ją tutaj: https://generalfresh.pl/sposoby-na-przechowywanie-dokumentow
Z miłości do świeżości, z miłości do czystości!